Akusztikai méréskiértékelés módosított FFT kernelfüggvény felhasználásával - Python vagy MATLAB nyelven (thyssenkrupp)

Kirás éve: 2023   |   Státusz: nyitott   |   Külső konzulens: Kimpián Tibor (thyssenkrupp)

A thyssenkrupp budapesti telephelyén 1999 óta foglalkozunk személyautók elektromos kormányrendszerének fejlesztésével, a cégcsoporton belül egyedüli elektronikai és szoftverfejlesztési kompetenciaközpontként. A napjainkban egyre növekvő népszerűségnek örvendő, csendes hibrid és teljesen elektromos hajtásláncú autók fejlesztése során kiemelt figyelmet kell fordítani a kormányrendszer rezgésakusztikai viselkedésére.

A rendszerek akusztikai viselkedését számos mérési módszerrel vizsgáljuk, melyekben közös, hogy a mért jelek spektrális tartalmát a motor fordulatszámának többszörösei, az úgynevezett rendszámok (order-ek) alkotják. A kiértékelés során ezen determinisztikusan változó frekvencia komponensek paramétereit kívánjuk meghatározni, mely egyáltalán nem triviális feladat. A probléma nehézsége a nem ekvidisztáns mintavételezésből ered. Számos, klasszikus módszer létezik a harmonikus amplitúdó és fázis meghatározására, például az újramintavételezés vagy a változó ablakméretű DFT. Azonban ezeknek a módszereknek vagy magas számításigényük van, vagy valamilyen módon torzítják a jel spektrumát. Ezeket a hátrányokat próbálja kompenzálni a Velocity Synchronous DFT algoritmus, melynek lényege, hogy a Fourier transzformáció kernelét módosítja a vizsgálandó jel függvényében. A hallgató feladata a VSDFT algoritmus implementálása (lehetőleg Python, vagy MATLAB nyelven), majd annak teljesítményének vizsgálata és összehasonlítása a klasszikus módszerekkel.

Érdeklődés esetén a téma kiterjeszthető MsC diplomatervig vagy akár TDK dolgozat is készíthető belőle.

Renczes Balázs
Renczes Balázs

docens
renczes (*) mit * bme * hu
  ResearcherID Scopus ORCID Google Scholar ResearchGate Országos Doktori Tanács