Autóipari kommunikációs hálózatok
VIMIAV26 | Szabadon választható | Kredit: 2
A tantárgy célkitűzése
A hallgató tudásának elmélyítése az autóipari kommunikációs hálózatok területén. Az előadásokon és demonstrációkon keresztül a hallgatók megismerkedhetnek a személyautókban és haszongépjárművekben alkalmazott beágyazott rendszerek járművön belüli kommunikációjával. A tárgyban szerzett ismeretek egyrészt segítik az általános tájékozódást, másrészt az autóiparban történő elhelyezkedés esetén a gyorsabb szakmai beilleszkedést.
A tárgy oktatói

Orosz György
tanszékvezető helyettes, docens
tárgyfelelős

Kovácsházy Tamás
docens

Scherer Balázs
mesteroktató
A tantárgy részletes tematikája
1. Bevezetés, CAN (Controller Area Network)
Bevezetés, kommunikációs hálózatok az autóban.
CAN fizikai és adatkapcsolati rétegének részletes elemzése: a CAN kommunikáció bitidőzítése, bitszinkronizálása, a keretek felépítése, az arbitráció menete. Hibakezelés és a hibaállapotok tulajdonsági.
2. CAN (Controller Area Network) folytatás
A különböző CAN szabványok részletes bemutatása: 2.0A, 2.0B, High Speed CAN, Low Speed Fault Tolerant CAN, Single Wire CAN, CAN-FD. A CAN kontrollerek és transceiverek szerepe és működési elvei. Tipikus busz topológiák, a busz lezárás szerepe és tipikusan kialakuló reflexiók formái és hatásai.
Gyakorlati demonstráció: CAN bit jelszintek bemutatása, lezárások szerepének mérés alapú demonstrációja, szem ábra felvétele. CAN hiba keretek megjelenése.
3. CAN (Controller Area Network) folytatás
A CAN üzenetek adattartalmának kezelése: signalok, CAN adatbázis, CAN mátrix. Mikrovezérlők CAN vezérlőinek működésének bemutatása.
Gyakorlati demonstráció: A CAN busz méréstechnológiája: tipikus fejlesztést segítő hardver-szoftver eszközök: Vector CANalayzer, Vector CANoe. National Instruments tool-ok.
4. CAN (Controller Area Network) folytatás
Gyakorlati demonstráció: Mikrovezérlők CAN vezérlőinek felprogramozása. A Vector szoftverek működésének bemutatása. CAN adatbázisok létrehozása. A Vector CAPL programozási nyelv és az NI-XNET és mérési eszközkönyvtárak bemutatása és CAN buszos alkalmazásaik.
5. LIN - Local Interconnect Network
LIN szerepe az autókban. A LIN protokoll fizikai és adatkapcsolati rétegének részletes elemzése: üzenettípusok és felépítésük, a bitátvitel feszültség szintjei, az egyvezetékes rendszer következményei. A szinkronizálás specialitása a master és a slave között. A LIN fizikai illesztők, transceiver IC-k működési elve és tulajdonságai. A LIN Description File és Node Capability File szerepe a hálózattervezésben.
6. LIN - Local Interconnect Network folytatás
Gyakorlati demonstráció: Egy egyszerű LIN hálózat vizsgálata, bitidőzítések, jelszintek, keretek elemzése, signal adattartalmak. A LIN hálózat mérésére, fejlesztésre alkalmazott tipikus hardver-szoftver eszközök: Vector CANoe, CANalayzer LIN opciója, példa CAN és LIN hálózat szimulálásra és CAN-LIN gateway-re. A National Instruments LIN eszközkészletének bemutatása.
7. 1. Zárthelyi, Eseményvezérelt és idővezérelt hálózatok; FlexRay
Az eseményvezérelt és idővezérelt hálózatok főbb tulajdonságainak, jellemzőinek bemutatása. Egy ritkábban alkalmazott idővezérelt hálózat áttekintő bemutatása: TT-CAN. A FlexRay hálózat és protokoll részletesebb bemutatása: jelszintek, bitidőzítések és különbségeik a CAN-hez képest. FlexRay ciklusok szervezése, statikus és dinamikus slot-ok szerepe és alkalmazása, a FlexRay hálózat szinkronizálása és elindulási folyamata.
8. FlexRay folytatás
Gyakorlati demonstráció: FlexRay hálózaton alkalmazott FIBEX (Field Bus Exchange Format) adatbázisnak a létrehozása és felépítése. A fejlesztést segítő hardver-szoftver eszközök: Vector FlexRay hardvertámogatása és CANoe FlexRay opciójának bemutatása, a National Instruments FlexRay eszközkészletének és az X-NET API-nak az alkalmazása FlexRay hálózatra. Egy egyszerű FlexRay hálózat mérése, az adatbázisból és oszcilloszkópos mérésből a jellemző tulajdonságok meghatározása. A FlexRay hálózat elindulási folyamatának megmérése.
9. Kalibrációs és diagnosztikai protokollok
Kalibrációs protokollok: XCP (Universal Measurement and Calibration Protocol) szerepe az autóipari fejlesztés során. Az XCP felépítése, főbb lehetőségei és parancsai. Az UDS (Unified Diagnostic Services) protokoll szerepe a fejlesztési folyamatban, az UDS és az XCP összehasonlítása.
10. Kalibrációs és diagnosztikai protokollok folytatás
Gyakorlati demonstráció: XCP demó szoftver felépítése és portolása mikrovezérlőkre. Egy XCP protokollal felruházott demó ECU mérése. Kapcsolódás, automatikus adatgyűjtés összeállítása, a DAQ listák kezelése.
11. Autóipari Ethernet 1
Ethernet bevezető, keretformátum, Ethernet címzés, Ethernet hálózatok felépítése. Az autóipari Ethernettel szemben támasztott speciális követelmények. Az autóipari Ethernet fizikai rétegei: 100BASE-T1 (BroadR-Reach), 1000BASE-T1 (RTPBG), tápfeszültség továbbítása az Ethernet kábelezésen, elektromágneses kompatibilitási kérdések.
12. Autóipari Ethernet 2
Autóipari Ethernet hálózatok jellegzetes felépítése, autóipari Ethernet kapcsolók (switch), címzési megoldások. Az autóiparban alkalmazott magasabb réteg protokollok Ethernet és/vagy IP felett (például SOME/IP).
13. 2. Zárthelyi, Autóipari Ethernet 3
Valós-idejű elosztott rendszerek Ethernet alapon, biztonságkritikus környezetben. Időérzékeny hálózatok (Time-Sensitive Networking, TSN) az autóiparban (P802.1DG - TSN Profile for Automotive In-Vehicle Ethernet Communications). A TSN részei (802.1AS, stb.) és autóipari felhasználásai. TSN magasabb réteg protokollok (DDS-TSN, OPC UA over TSN).
Opcionális: Autóipari kommunikációs hálózatok szerepe a tesztelésnél gyakorlati demonstráció (amennyiben nincs szüksége pótzárthelyire)
Rest bus szimulátorok működése és szükségessége. Kommunikáció illesztése, és a diagnosztikai protokollok használat HIL (Hardware-In-the-Loop) tesztelésnél. Demonstráció egy autóipari demó ECU HIL teszteléséről.